Figuerola Institute of Social Science History
Estás en: Inicio > Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales > Programas de investigación > Programa HISTORIA DE LAS UNIVERSIDADES > Series of monographs on the History of Universities

Series of monographs on the History of Universities

 versión en español

Aumentar Tamaño del texto Disminuir Tamaño del texto

Presentation and subject of the series of monographs

The Program of the History of Universities of the Instituto Figuerola of History and Social Sciences at Universidad Carlos III of Madrid has a long-standing tradition of dissemination and studies, with the participation of many specialists from different countries who are working to improve knowledge on the institution of the university, from its medieval beginnings to the dawning of the 21st Century. The chosen methodology is interdisciplinary and open to differing sensitivities, so that there is interest in institutional, scientific, cultural, social and quantitative history.

To facilitate dissemination and visibility of the Instituto’s activity, the series of monographs was started in order to make publicly available an updated bibliography of proven quality dealing with different aspects of its scientific sphere.


The Series of Monographs is published in electronic format, available in open access, as well as in print, for sale at editorial Dykinson
 

These series of monographs are compliant with "OASPA (Open Access Scholarly Publishers Association) quality criteria for publishers". Then, all the monographs are indexed by DOAB (Directory of Open Access Books): DOAB is a discovery service for Open Access and peer-reviewed monographs.

DOAB

Latest publications

  • 48. De Lario, Dámaso; Escuelas de imperio. La formación de una elite en los Colegios Mayores (siglos XVI-XVII), Madrid 2019, 465 pp.

http://hdl.handle.net/10016/28127

  • 47. López-Ocón, Leoncio; Guijarro, Víctor; Pedrazuela, Mario (Eds.); Aulas abiertas. Profesores viajeros y renovación de la enseñanza secundaria en los países ibéricos (1900-1936), Madrid 2018, 561 pp + ilustraciones.

http://hdl.handle.net/10016/27684

  • 46. Ramis Barceló, Rafael; Estudios sobre la Universidad de Lérida (1561-1717), Madrid 2018, 190 pp.

http://hdl.handle.net/10016/27465

  • 45. Díaz Rico, Javier Carlos (Ed.); Las oposiciones a cátedras de Derecho (1847-1943), Madrid 2018, 486 pp.

http://hdl.handle.net/10016/27454

  • 44. Guijarro Mora, Víctor; Artefactos y acción educativa. La cultura del objeto científico en la enseñanza secundaria en España (1845-1930), Madrid 2018, 273 pp.

http://hdl.handle.net/10016/27200

  • 43. Ramis Barceló, Rafael; Ramis Serra, Pedro; Los primeros grados de la Universidad de Baeza (1549-1580), Madrid 2018, 234 pp.

http://hdl.handle.net/10016/27079

  • 42. Campos Calvo-Sotelo, Pablo; Luceño Casals, Laura. Las formas de la educación. Vínculos entre dimensión docente y dimensión arquitectónica en disciplinas creativas, como expresión de innovación universitaria. Madrid 2018, 169 pp.

https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/26594

  • 41. Luigiaurelio Pomante. A great research lab on University History and Higher Education in Spain: Instituto Antonio de Nebrija de Estudios sobre la Universidad (1997-2009). Madrid 2017, 253 pp.

https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/25309

  • 40. Julián Gómez de Maya. De Al-Ricotí al Rector Sabater: estudios históricos sobre la Universidad de Murcia y sus antecedentes. Madrid 2017, 388 pp.

https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/24848

  • 39. Rafael Ramís Barceló, Doctores hispanos en leyes y cánones por la Universidad de La Sapienza de Roma (1549-1774), Madrid 2017, 274 pp.

http://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/24015

  • 38. Fernando Liendo Tagle, Pablo de Olavide y la nueva planta de los estudios, Madrid 2016, 176 pp.

http://hdl.handle.net/10016/23895

  • 37. María Ángeles Longás Lacasa, Historia de la Biblioteca de la Universidad de Mallorca (1767-1829), Madrid 2015, 437 pp.

http://hdl.handle.net/10016/21552

http://www.doabooks.org/doab?func=search&query=rid:17447

  • 36. Aulas modernas. Nuevas perspectivas sobre las reformas de la enseñanza secundaria en la época de la JAE (1907-1939), Edición de Leoncio López-Ocón, Madrid 2014, 364 pp.

http://hdl.handle.net/10016/19883

  • 35. Manuel Martínez Neira, La regulación de las oposiciones a cátedras universitarias: 1845-1931, Madrid 2014, 146 pp.

http://hdl.handle.net/10016/19338

Information of interest

ISSN: 1886-0710