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Other IPOLGOB Programs

Overview

The evaluation of public programs and policies has become a focal point for public institutions and it is the object of many reflections and academic works about politics and governance. As a perfect complement to its main research activity, the Institute develops consultant advisory in political management. This program is oriented to address the good governance’s requirements and to deepen the concept of democratic quality.
The evaluations carried out by IPOLGOB’s members cover a broad range of topics and specialized policies (quality evaluation of public services, European programs, social policies, rural cooperation and development, security policies, etc.). However, the Institute’s works has placed greater emphasis on evaluation of crisis management plans and meta-evaluation in the last years.

From a theoretical point of view, the principal lines of research have focused on four lines: design of evaluation systems applicable to public management, assessment methodology, meta-evaluation and institutionalization of the evaluation in Spain.

Lastly, it is worth to point that IPOLGOB is an institutional member of the Sociedad Española de Evaluación (Evaluation Spanish Society). 

Ongoing evaluations

  • "Mapa de la evaluación de políticas y programas públicos en la Administración General del Estado", (A Public Policies’ Map in the National Administration), led by Professor Francisco J. Vanaclocha and funded by the Public Policies and Services Quality Evaluation National Agency, (2011). Research Team: Ester García Sánchez and Rubén Sánchez Medero.
  • "Metaevaluación orientada al aprendizaje: análisis comparativo de los
    paradigmas evaluativos aplicados a la cooperación al desarrollo", (Meta-Evaluation Oriented to Learning: Comparative Analysis of Evaluative Paradigms Applied to Development Cooperation), funded by the Regional Government of the Comunidad Valenciana (2010-2011). Principal Researcher: Ester García Sánchez.
  • "Cuidadores de mayores: situación ante la Ley de Dependencia y evaluación de programas destinados a cuidadores", (Elderly carers: Position with regard to Dependency Law and Evaluation of Carers Programs). Research Team: Mª Silveria Agulló Tomás, Mª Victoria Gómez García, Javier Redondo Rodelas, Jesús J. Sánchez Barricarte and Constanza Tobío Soler (2009-2012).
  • "La determinación de los principios básicos para lograr una mayor calidad y utilidad de las evaluaciones", (Identifying the Basics for Achieving a Higher Quality and Usefulness of Evaluations), funded by the CECOD (2011). Principal Researcher: Ester García Sánchez.

Publications

  • Evaluación de políticas y reformas educativas en España (1982-1992). Tres experiencias de metaevaluación (Educational Policies Evaluation in Spain (1982-1992). Three experiences of Metaevaluation), Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
  • Vanaclocha, F.J., García Sánchez, E. y Natera, A. (2010), "La evaluación de la gestión de crisis: dimensiones analíticas y criterios de valor" (Crisis Management Evaluation: Analytical Dimentions and Value Criterias), in J.I. Cases, ed. Catástrofes medioambientales. La reacción social y política (Environmental disasters. Social and political reaction), Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Viñas, V. y Ocampo, A. (2006), "Conceptos clave de seguimiento y evaluación de programas y proyectos. Breve Guía". (Brief Guide. Key Concepts for Program and Project Monitoring and Evaluation) Lima: PREVAL – FIDA (edición bilingüe).
  • Vanaclocha, F.J., García Sánchez, E. y Viñas, V. (2005), “Algunas referencias sobre metodología de la evaluación de las políticas y los servicios públicos” (Some References to the Evaluation Methodology of Public Policies) in J.A. Garde Roca, coord., La Agencia Estatal de la Evaluación de la Calidad de los Servicios y de las Políticas Públicas. Reflexiones y propuesta de creación. Informe de la Comisión de Expertos (Public Policies and Services Quality Evaluation National Agency. Reflections and proposals for creation. Report of the Commission of Experts), Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
  • Agulló Tomás, Mª S. (2003), “Evaluando programas desde un enfoque psico-sociológico&rdquo (Evaluating Programs from a Psycho-sociological Approach), in Encuentros en Psicología Social, Vol I, Málaga: Aljibe, pp. 159-164.

Journal Papers

  • García Sánchez, E. y Kushner, S. (2010), "Educación, política y políticas de evaluación educativa" (Education, Politics and Educative Evaluations Policies), Gestión y Análisis de Políticas Públicas, Monograph about Educative Evaluation, E. García Sánchez and S. Kushner (coord.), Nueva Época, nº. 3, January-February, 2010.
  • Viñas Chiappini, V. (2009), “The European Union's Drive towards Public Policy Evaluation. The Case of Spain”, Evaluation, vol. 15, nº4.
  • García Sánchez, E. (2009), “Metaevaluación de políticas públicas: una visión desde la Ciencia Política" (Public Policies Metaevaluation: Political Science Approach), CLAD Journal, Reforma y Democracia, núm. 43.
  • García Sánchez, E. (2009), "La evaluación de la política estatal de lucha contra la violencia de género en España" (Evaluation of the National Policy of Fight Against Gender-based Violence in Spain), Sociedad Española de Evaluación Journal, núm. 9.
  • Viñas Chiappini, V. (2005): "Satisfacción del cliente, calidad y evaluación: un análisis crítico" (Customer Satisfaction, Quality and Evaluation: a Critical Analysis),CLAD Journal, Reforma y Democracia, núm. 32, pp. 159-182.
  • Viñas Chiappini, V. y Natera Peral, A. (2004), "Los programas europeos para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres: una valoración crítica" (European Programmes for Equal Opportunities between Women and Men: a Critical Evaluation), Investigaciones Políticas y Sociológicas Journal, vol. 3, núm. 1, pp. 25-51.
  • García Sánchez, E. (2004), “La institucionalización de la evaluación educativa en España”, (The Institutionalization of Educative Evaluation in Spain), Gestión y Análisis de políticas públicas, núm. 30-31.
  • García Sánchez, E. (2003), “Metaevaluación: entre la calidad técnica y la calidad democrática de las evaluaciones”, (Metaevaluation: between Technical Quality and Democratic Quality of Evaluations), Economia-Management, vol. 2, pp. 31-41.